Recenze Duny: Druhá část: epické zkoumání podvratných myšlenek knih

Konec prvotiny Denise Villeneuvea Duna film umožnil číst toto vyprávění o opusu Franka Herberta jako ponuré, ale optimisticky otevřené vyprávění o mladém muži, který přijímá osud stát se osvoboditelem. Film zarámoval moudrost Paula Atreida jako jeho nejcennější nástroj a představil jeho morální jasnost jako znamení toho, že kráčí po spravedlivé cestě. Stejně jako v knize jste měli vidět Paula jako komplikovanou, ale sympatickou postavu na začátku cesty jeho shakespearovského hrdiny. Ale Duna: Část druhá odhaluje, co je potřeba k tomu, aby se člověk stal mýtickou postavou, a vyzývá vás, abyste pochopili, jak hluboce bezútěšný tento příběh vždy byl.

Vyzvednutí v podstatě kdekoliv Duna končí, Duna: Část druhá ponoří se hlouběji do následků pádu rodu Atreidů a zaznamenává pokračující boj Paula Atreida (Timothée Chalamet) a jeho matky Lady Jessicy (Rebecca Ferguson) o přežití na pouštní planetě Arrakis. I když má Jessica k dispozici mocné benegesseritské techniky na ostření mysli, uvíznutí na Arrakis se rovná smrti mezi brutálními bouřemi a titánskými písečnými červy. A poté, co viděl své přátele a rodinu povražděné Harkonneny, má Paul všechny důvody k téměř nepředstavitelnému zoufalství.

Ale poté, co mohl vidět jen záblesky Chani (Zendaya) v jeho stále více prorockých snech, konečně osobní setkání s ní naplňuje Paula ohromujícím pocitem úžasu – jak nad její individuální silou, tak nad silou, kterou ztělesňuje jako členka fremenů, jediní lidé, kteří vědí, jak přežít v pouštní krajině Arrakis. Ačkoli Duna: Část druhá pokračuje v návaznosti na spletité tajemství prvního filmu o tom, že Paul je téměř jistě tím vyvoleným, kterému bylo souzeno vést fremeny do ráje, nový film využívá Chani a její seveřany, jako je Shishakli (Souheila Yacoub), aby ilustroval, jaká je skutečná práce na udržení revoluce vypadá.

Villeneuve a kameraman Greig Fraser opět představují Arrakis jako dechberoucí rozsáhlé, pusté místo krásy i nebezpečí. Ale Duna: Část druhá využívá svůj čas na planetě k promyšlenějšímu zkoumání toho, jak fremeni vidí poušť jako součást sebe sama. Tato myšlenka je vetkána do tempa a choreografie téměř všech napjatých střetů mezi vojáky barona Vladimira Harkonnena (Stellan Skarsgård) a fremeny, jejichž hluboká znalost krajiny Arrakis z nich dělá válečníky, kterým se nic nevyrovná.

Fremeni jako Chani a Shishakli chápou svůj boj proti svým utlačovatelům jako bitvu, kterou musí vyhrát sami, a považují za absurdní, jakou víru vkládají jižané jako šéf kmene Stilgar (Javier Bardem) do starověkých mýtů o mesiáši. Ale v Paulovi si Stilgar nemůže pomoci, ale vidí odpověď na modlitby svého lidu za vysvobození. A když mladý princ trvá na tom, že chce fremenům spíše sloužit, než je ovládat tak, jako kdysi jeho rodina ovládala planetu, i Chani je nucena přemýšlet, zda na něm není něco zvláštního.

Zejména prostřednictvím zobrazení žen, které jsou Pavlovi nejbližší, Duna: Část druhá vykresluje podrobnější obraz toho, jak hluboce propojené kulturní systémy moci tohoto vesmíru jsou mimo jejich společné spoléhání na koření Arrakis. Přestože jsou neuvěřitelně izolovaní, existují náboženská vlákna, která fascinujícím způsobem spojují fremeny s Bene Gesseritem. A zatímco někteří členové machiavelistického sesterství chtějí Paula zabít, jiní, jako dcera císaře Shaddama IV. (Christopher Walken), princezna Irulan (Florence Pugh), jsou tajně fascinováni jeho zdánlivě nevyhnutelným vzestupem na výsluní v řadách fremenů.

Kromě dalšího zkomplikování příběhu, Duna: Část druhá‘s rozpracování Bene Gesseritu prostřednictvím Irulán a dalších nováčků, jako je lady Margot Fenringová (Léa Seydoux), poskytuje ještě větší vhled do hluboké historie sesterstva a jeho cílů. Stejným způsobem film zdůrazňuje, jak fremeni zvládli umění přežití v poušti, ale také objasňuje, že Bene Gesserit jsou téměř vždy ve svém živlu, a to díky tisíciletím pečlivě plánovaného politického inženýrství.

To platí o Irulán, která skrytě zaznamenává historické události po boku svého otce, a Margot jako Ctihodná matka Gaius Helen Mohiam (Charlotte Rampling) ji posílá na důležitou misi do převážně bezbarvého domovského světa Harkonnenů. Ale talent Bene Gesseritu pro přežití a intriky jsou nejskvělěji ztělesněny v lady Jessice, která je stejně jako její syn rychle přijata fremeny, kteří její schopnosti považují za další znamení Paulova božství.

Tím, že Chani a Jessica staví do popředí tak silně Duna: Část druháPříběh a použití jejich oblouků k přidání dalšího kontextu k Paulově proměně v Muad’Diba, Villeneuvea a spoluscenáristu Jona Spaihtse téměř znemožňují dezinterpretovat film jako přímočarý příběh o bílém zachránci. napsal Herbert Duna jako mnohostranná kritika tohoto tropu s Paulem sloužícím jako konečná reprezentace schopnosti neoimperialismu spojovat, ale také ničit celé civilizace, to vše pod záštitou sociálního nebo ekonomického pokroku. Občas bylo těžší vidět tyto koncepty při práci v prvním Duna kvůli tomu, jak jsi měl být pohlcen tajemstvím a novostí Paulova života na Arrakis. Ale Část dvě je mnohem explicitnější svou artikulací toho, jak nebezpečná je samotná myšlenka Kwisatze Haderacha, a film se snaží zdůraznit, kolik hráčů chce tento koncept používat jako zbraň.

Autorské záměry Herberta i Villeneuva nelze při přemýšlení odmítnout Duna: Část druháPředstavení bílého prince, který se stává postavou mesiáše, skupině lidí, kteří jsou záměrně zakódováni jako muslimové téměř ve všech aspektech jejich fiktivní kultury. To znamená, že film je stále zábavou, ve které jsou skuteční muslimští herci a herci z MENA do značné míry odsunuti do pozadí nebo na periferii rozsáhlých bitev, kde nesčetné množství fremenů přichází o život.

Tyto bitvy a jejich umění jsou součástí toho, co tvoří Duna: Část druhá tak efektní podívaná a mistrovská ukázka Villeneuveovy schopnosti realizovat světy, které jsou stejně krásné jako děsivé. Přes veškerou svou opojnou vážnost je film kategoricky úchvatný a dominují mu jemné herecké výkony, které jsou mnohem silnější díky bohatě texturované partituře Hanse Zimmera. Ale to nejpůsobivější na tom Duna: Část druhá je způsob, jakým dokáže propojit všechna svá vlákna dohromady do fascinující tapisérie – takové, jejíž příběh se může stát ještě monumentálnějším a působivějším, pokud Villeneuve dostane šanci ho dále rozšiřovat.

Duna: Část druhá dále hrají Josh Brolin, Austin Butler, Dave Bautista a Anya Taylor-Joy. Film je nyní v kinech.