Recenze Final Fantasy 7 Rebirth: moderní otevřený svět, soul z roku 1997

Tady je něco, co jsem si nikdy nemyslel, že to řeknu: originál Final Fantasy VII byl příliš krátký. Klasické RPG, které zahrnuje tři disky a více než 30 hodin, jsem hrál několikrát a vždy jsem si myslel, že mu do značné míry rozumím. A přesto si nyní uvědomuji, že různé prvky jeho spletitého děje mi vlastně unikaly. Takže jsem tady, o několik desítek let později, a konečně chápu (většinu z toho), co se sakra děje – a to kvůli Znovuzrození Final Fantasy VII.

Je to pokračování roku 2020 Remake Final Fantasy VII, a druhý díl v plánované trilogii, která reimaginuje a rozšiřuje originál z roku 1997. Je to hra, která zavádí do franšízy obrovský otevřený svět a dále dokresluje některé klíčové dějové body a momenty a zároveň přidává do zážitku zcela nové prvky. Ne každý přídavek je vítán – určitě je zde nějaká výplň – ale Znovuzrození vyplní střed FF7‘s příběh způsobem, který je hlubší a snáze uchopitelný.

Předělat skončil v klíčovém bodě v FF7 příběh. Náš tým hrdinů, vedený žoldákem Cloud Strife, právě opustil kyberpunkové megaměsto Midgar, aby ve velkém širém světě vyhledal padoucha Sephirotha. Děje se tu docela dost věcí, ale zásadní je, že společnost jménem Shinra vysává látku zvanou Mako, což je šikovný zdroj elektřiny, který také náhodou zabíjí planetu. Cloud a přátelé tomu chtějí zabránit. Stejně tak Sephiroth, ale jeho apokalyptická vize bude dobrá pro planetu a velmi špatná pro lidstvo. Znovuzrození sleduje posádku, jak se snaží odrazit oba padouchy a, víte, zachránit svět.

Nejviditelnější změnou v této hře je právě to, jak velká je. V originále FF7, došlo k výraznému okamžiku, kdy hráči opustili Midgar a uvědomili si, jak mnohem víc toho tento svět je. Bohužel tento pocit netrval dlouho – ve srovnání s plněji realizovaným Midgarem, ve zbytku lokací FF7 se cítil maličký a nedostatečně rozvinutý. To už neplatí. Znovuzrození staví svět, takže už nenavštěvujete jednoduchá města s několika obyvateli a malými detaily pozadí. Místo toho budete prozkoumávat vše od bojujících těžařských měst přes letoviska pro štěstí až po tajemná výzkumná zařízení, z nichž každé má svou vlastní historii a tajemství.

To umožňuje vývojářům přidat do kostry spoustu masa FF7vyprávění ze střední hry. Existuje spousta stěžejních prvků – například to, jak tvrdohlavý Barret dostal zbraň za paži, nebo stvoření se zbraní podobnou kaiju – které byly v originále krátké. Zde jsou prezentovány jako hlavní dějové body, které můžete plně prozkoumat a pochopit díky rozsáhlejším prostorům a příběhu.

Nové měřítko vám také nabízí více věcí, které můžete ve hře dělat. Znovuzrození je stále akční RPG, s bojem, který je kombinací trhané akce a tahových věcí, které najdete v klasických RPG. (V zásadě si můžete prosekat cestu souboji, ale také se pozastavit a vybrat si kouzla nebo speciální pohyby z nabídky.) A dungeony vás stále do značné míry nutí procházet řadou tunelů s lehkým řešením hádanek. Ale mezi tím vším je rozsáhlý prostor, který působí jako typicky moderní otevřený svět, který se tolik neliší od Far Cry nebo Legenda o Zeldě. Prozkoumáváte, abyste vyplnili svou mapu, odemykali věže, abyste našli nová zajímavá místa, a dokončujte úkoly zabíjením vzácných zvířat nebo… shromažďováním roztomilých malých Moogles.

Spousta úkolů je docela světských, ale je jich dost FF7 kroutit, aby to bylo zajímavé. Zjistil jsem, že jsem opravdu zabraný do rvaček s Chocobos (obří kuřata, na kterých můžete jezdit jako na koni) a hledáním všech věží v každé oblasti, abych potěšil robota AI. To samé s různými vedlejšími úkoly, které často měly zábavné příběhové prvky, jako když jsem si s Barretem od srdce povídal o rodičovství při ochraně doručovatele. Nakonec však můj zájem opadl. Tak jako ZnovuzrozeníKdyž se příběh rozjel, nenapadlo mě nic jiného než zachránit planetu. Naštěstí se zdá, že vám hra dává svobodu dělat tolik nebo jen málo věcí navíc, jak chcete; Nezjistil jsem, že jsem v posledních částech hry nedostatečný.

Toto napětí je základem prožitku. Ano, je tu napínavý příběh, který vás žene vpřed (ačkoli to chvíli trvá, než se rozjedete). Ale je zde také mnohem více odboček než v typickém Final Fantasy hra, včetně velkého množství miniher. Některé se týkají příběhu – budete se muset naučit závodit s Chocoby a plavat s delfíny – ale jiné jsou z velké části volitelné. Můj oblíbený je Královnina kreva Magie: Shromáždění– stylová karetní hra, kde můžete sbírat karty, stavět balíčky a vyzývat postavy téměř v každém městě. Existuje dokonce celá řada úkolů o vítězství v turnaji. Je to tak dobré, že jsem s podáním této recenze byl téměř pozdě, protože jsem nemohl přestat hrát ještě jedno kolo.

I když existuje spousta skvělých doplňků, Znovuzrození mohl také udělat s nějakým ořezáváním. Nejde jen o to, že se toho děje příliš mnoho – i když se to občas může zdát – ale i to, že některé z nich jsou velmi zbytečné. Několik miniher je prostě frustrujících, jako je boxerská arkádová hra, a podobně mohou být některé jednorázové části hry nudné. Například, Znovuzrození má poměrně velké obsazení hratelných postav, z nichž každá má jedinečné mechanismy, které obvykle musíte použít alespoň několikrát. Bohužel, jedna z nich zahrnuje mluvící kočku, která umí házet krabice na spínače, ale pohybuje se pomalu a špatně míří. Bylo to jedinkrát, kdy jsem odložil ovladač a odešel z frustrace.

To znamená, že většina aktualizací a remixovaných prvků jsou skvělé, a nejen dělají Znovuzrození působí jako moderní přepracování klasiky, stále si zachovávají ducha originálu. Což znamená: věci jsou opravdu hloupé a divné. Vážně, můžete se projet po resortu na Segwayi a zůstat v hotelu s tématikou strašidelného domu a hrát si na oblékání s obřím kuřetem. Praštěné prvky jsou v ostrém kontrastu s celým osudem planety, ale to bylo vždy součástí kouzla franšízy. A navzdory všem novým informacím stále existuje spousta matoucích nových narativních aspektů s dějovými vlákny, které je třeba ještě zabalit.

Právě tyto nevyřešené momenty a nastolené otázky činí vyhlídku na hraní další hry v budoucnu tak lákavou. Je to trochu hloupé a občas frustrující, ale v jádru Znovuzrození dává mi nejen více toho, co jsem na originálu miloval, ale také hlubší pochopení jeho světa a postav. A po 80 hodinách rozdělených do dvou her je stále co učit.

Znovuzrození Final Fantasy VII vychází na PS5 29. února.